Cerealele – se cer niste precizari

posted in: Carbohidrati, Generale, Sfaturi | 0

Dau zilele trecute peste articolul asta de la linkul de mai jos:

http://adevarul.ro/news/societate/protectia-consumatorului-cerealele-servite-copiilor-micul-dejun-un-mix-fainuri-rafinate-uleiuri-exotice-vitamine-sintetice-arome-artificiale-1_5695147237115986c66a24ad/index.html

muesli-564762_1920

Informatia din el e corecta si ne trage un semnal de alarma legat de marfa gasita pe rfturi. Ce m-a deranjat din prima secunda este titlul. Menit sa aduca audienta este bombastic, bun sa creeze o reactie la fel de agresiva precum si el “otrava din cereale”. De parca isi propune cineva sa ne bage pe gat cerealele alea si sa ne omoare pe toti! Problema titlului este agresivitatea si faptul ca omul va retine cereale=otrava. Lucru neadevarat total! Cerealele rafinate nu sunt sanatoase pentru organism, nu cerealele in general.

Ca sa adanceasca confuzia, nu se explica in articol ce sunt cerealele rafinate si nici nu se da o solutie sau o alternativa la cerealele prelucrate. Se lanseaza numai bomba. Asa incat unii vor renunta la orice inseammna cereale, asa cum sunt persoane care renunta la paine si nu e neaparat necesar. Nu la orice paine. Sau sunt persoane care decid sa renunte la gluten fara sa fie nevoie, doar ca au auzit ca glutenul face rau. Da, face. Celor care au intoleranta. Pentru restul populatiei e foarte bun. Mai ales ca dieta fara gluten, CORECTA, atentie, e una dintre cele mai severe si greu de administrat. Netinuta corect poate duce la dezechilibre serioase.

Revenind, cerealele sunt necesare in alimentatie dar in forma lor integrala. Iata tot de pe web-siteul APC Romania (protectia consumatorului) o clasificare: “Literatura merceologică operează cu numeroase criterii de clasificare a cerealelor și produselor din cereale. În general, se disting cereale cu bob integru (recoltate la maturitate sau în avans), cereale divizate grosier (culese la maturitate și fragmentate, așanumitele crupe, păsat) și cereale divizate fin, prin măciniș avansat (făinurile). Dacă adăugăm și efectelor diferitelor procese specifice, distingem: cereale brute (integre sau fragmentate, dar nesupuse unor procese termice sau chimice / biochimice), cereale procesate termic și mecanic (adică fragmentate, umidificate și supuse unor presiuni și temperaturi mari), cereale procesate compex (hidric, chimic, termic, mecanic etc., la care se adaugă mixarea cu alte substanțe naturale sau chimice, ca cele mai multe dintre produsele cerealiere moderne). După poziția lor în consumul populației, distingem: cereale primare tradiționale (grâu, orez, porumb), cereale secundare tradiționale (secară, ovăz, orz, hrișcă, alac), cereale cosmopolite (pentru consumatorii români au acest caracter: quinoa, fonio ș.a.).”

Ca sa ne fie mai usor, e bine sa evitam faina alba si malaiul rafinat cat de mult putem si in orice forma. E bine sa evitam cerealele decorticate sau sa le consumam nu foarte des (cum e orezul decorticat, alb care se poate inlocui cu cel integral). E bine sa cautam preparate de panificatie care contin faina integrala, daca nu 100% macar o parte sau painea din tot bobul. Exista pe rafturi si paste din faina integrala.

Legat de cerealele de dimineata, evitati fulgii de orice fel si cand ma refer la fulgi am in minte forme de orice fel, cele care nu seamana cu bobul. Cautati cereale care arata ca un bob zdrobit la care puteti identifica coaja si miezul semintei. Stiu ca sut mai bune cele care arata ca niste patratele, virgule, fulgii de porumb ca o mare placinta, ineluse, pufarine, pufuleti, etc. Dar acelea, desi sunt catalogate cereale integrale nu mai sunt complete nutritiv. Ele au inceput a fi prelucrate din cereale integrale dar, in urma etapelor tehnologice agresive si a aditivilor au ajuns mai mult daunatoare decat benefice.

Folositi cerealele care arata ca un bob. Lasati-le la inmuiat in lapte, lapte vegetal,  iaurt, suc sau piureu de fructe, supa crema de legume, chiar apa, cca 30 de minute minim inainte de folosire. Devin mai moi, se hidrateaza si nu duc la constipatie. Pot fi indulcite dupa pofta cu putina miere. E mai bine sa decidem noi daca adaugam miere si cata, decat sa luam ce ne dau altii si nu stim cat.

Evitati bureteii din soia, folositi bobul intreg. Se gaseste soia boabe la orice magazin naturist.

Dezvatati-va copiii de cerealele “frumoase” pentru mic dejun, cele care arata interesant si au aditivi  inlocuiti-le progresiv (in amestec cu cele “frumoase”) pana le inlocuiti total. Folositi boabe fierte de dvs, ca grau, arpacas, orez intreg, hrisca, quinoa, mei, etc.Se pot pastra fierte si scurse in congelator, incalzite in putina apa inainte de folosire. Textura e mai interesanta! Cititi etichetele!

Si nu uitati: cerealele sunt bune si necesare. Ele au constituit hrana de baza in toate timpurile. Nu cerealele ne dauneaza noua azi ci felul in care sunt prelucrate. Cititi cu atentie etichetele!

 

 

Daca ti-a placut, posteaza articolul pe reteaua ta sociala!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Leave a Reply