Efectele adverse ale slabitului

posted in: Generale, Nutritie, Sanatate, Sfaturi | 0

Da, ati citit bine. Slabitul, mai ales cel rapid determinat de dietele hiperproteice sau de alte scheme gandite pentru a se pierde cateva kilograme pe saptamana, pe care nu le recomand absolut deloc, duce la efecte adverse. De aceea fiti atenti! Daca vedeti ca incepeti sa va “rotunjiti” luati masuri repede. Nu asteptati sa acumulati mai mult de 2-3 kg ci incepeti sa corectati alimentatia.

horizontal-1155878_1280

Haideti sa ne referim la aspectul estetic intai. Pentru ca datorita aspectului cei mai multi dintre noi doresc sa slabeasca rapid. Pierderea in greutate va aduce dupa sine probleme de aspect al pielii si de fermitate a tesutului muscular. Mai ales daca se pierd peste 20 – 25 kg. Aceste efecte nu se pot rezolva cu masaj sau doar cu sport. Daca pierderea este mai mare, scaparea de pielea in plus ajunge sa se faca chirurgical. Acumularea de tesut adipos subcutanat determina cresterea circumferintelor si automat intinderea pielii. Fenomenul duce la degradarea fasciculelor de colagen si la pierderea elasticitatii pielii. Degradarea colagenului este de cele mai multe ori ireversibila si e cu atat mai vizibila cu cat suntem mai inaintati in varsta. Nu exista o limita de kilograme sub care aceasta degradare sa nu apara. Depinde de fiecare persoana in parte.

Pielea isi pierde elasticitatea pe masura ce ne ingrasam. Nu se vede de multe ori, pentru ca e intinsa la maxim. Daca continuam sa ne ingrasam apare un moment in care pielea pare sa se rupa aparand vergeturi, initial colorate apoi devenind albe sidefii. Vergeturile nu dispar decat cu tratamente pe termen lung si nu total.

Scaderea in greutate va aduce dupa sine pierderea de tesut adipos subcutanat, deci circumferintele scad. Daca scaderea e rapida, pielea nu are cum sa isi revina si ramane “larga” la fel ca un ciorap care ne este prea mare. Ea nu mai sta intinsa perfect. Suprafata abdomenului, coapsele, soldurile incep sa arate ca o saltea veche, cu denivelari, chiar daca nu mai e prea multa grasime. E doar pielea lasata care nu mai poate strange tesutul de dedesupt. Pot aparea cute si pliuri ale pielii iar forma corpului, pentru ca nu e “strans” de piele, sa lase de dorit. Pulpele sa falfaie, sanii sa se lase, atat la femei cat si la barbati, fundul sa nu mai fie ferm. Poate ca la varste tinere lucrul asta nu e asa de vizibil. Dar in timp toti o sa platim tributul degradarii pielii cu semnele inconfundabile ale unui proces de slabire candva.

Cand ne apucam de slabit ne spunem ca daca facem sport tonusul “carnii” se va pastra. Depinde de la ce plecam si unde ajungem, depinde de cat putem inlocui tesutul adipos cu cel muscular. La barbati e ceva mai simplu, la femei e mult mai greu daca nu imposibil. Pentru ca oricat de lucrat ar fi un muschi, daca pielea de pe el nu este intinsa si nu strange tesutul de dedesupt fie va face cute sau pliuri fie va tremura in timpul mersului, alergarii. Masajul ajuta putin dar daca nu e continuat toata viata, pielea va redeveni flasca. Exceptiile le numaram pe degete.

Cunosc multi care au plecat de la ideea de a obtine un corp perfect dupa ani de zile de abuzuri. Au asteptat cu nerabdare sa ajunga la greutatea aceea …ideala. Si au descoperit apoi ca dupa mult efort corpul lor refuza sa capete forma visata.

Alte efecte ale slabitului tin de starea de sanatate, de suprasolicitarea organismului intr-un proces de slabire accelerat. Ganditi-va ca pierdeti 5 kg intr-o saptamana. E mult! In parte aceste kilograme sunt grasime, in parte muschi. Nu exista nici un proces de pierdere in greutate in care sa nu se piarda deloc masa musculara. Dar nu e asa o problema daca facem sport. Se recupereaza. Grasimea eliberata din depozite incepe sa circule prin corp. Ea trebuie metabolizata cumva, iar produsii rezultati eliminati. Se suprasolicita astfel ficatul, rinichii, sistemul circulator, inima. Sa zicem ca din cele 5 kg pierdute 4 sunt grasime. Tot corpul este solicitat aproape la fel de mult ca atunci cand am mancat aceasta grasime. Intr-o saptamana! Si asta nu e tot. Tesutul adipos reprezinta locul unde organismul stocheaza toxine gen pesticide, conservanti, emulgatori, parabeni, metale grele, etc. Toate aceste toxine sunt eliberate brusc in circulatie fortand organismul sa le elimine. Efortul este enorm. Apar efecte adverse ca oboseala, izbucnesc alergii nestiute, boli autoimune, ameteli, modificari de ritm cardiac, caderea parului, fluctuatii de tensiune, probleme hepatice, renale. De obicei ne speriem si concluzionam ca abstinenta a dus la lipsa de nutrienti, vitamine. Si ne repezim sa mancam iar. Dar adevarul e ca de cele mai multe ori ritmul scaderii in greutate nu e adaptat organismului si starii de sanatate la acel moment sau ca dieta abordata nu e potrivita. Fara supravegherea unui specialist e destul de complicat si trebuie sa va asumati ca puteti declansa afectiuni nebanuite daca aveti deja anumite sensibilitati. Cum ar fi o litiaza biliara dar si multe altele.

Exista si situatii in care efectele adverse apar mai tarziu si cei mai multi dintre noi nu le mai asociem cu un proces de pierdere in greutate dibn trecut. Pot trece ani.

Mai apare un efect important si anume cel numit “yo-yo”. O scadere rapida in greutate duce la o usurinta foarte mare de a pune la loc ce am pierdut daca nu chiar mai mult si repede. Tote aceste fluctuatii conduc organismul printr-o serie de etape foarte grele si solicitante pentru el, etape care vor duce la boala in final.

O sa va puneti intrebarea legitima: bun si ce fac daca m-am ingrasat? Stau asa? Evident ca nu.

Primul pas este preventia. Asa cum va spuneam la inceput, daca vedeti ca incepeti sa va rotunjiti nu asteptati. Analizati-va comportamentul si stilul de viata si opriti procesul. Cand spun sa analizati nu va uitati doar la ce mancati ci mai ales la ce beti. Multe calorii sunt ingerate din lichide. Analizati de asemenea calitatea mancarii si cat e de naturala si fara chimicale adaugate. Analizati-va somnul. Lipsa lui sau somnul neodihnitor duce la cresteri de greutate. Apoi stressul. Programul de munca. Un program extenuant duce la obezitate. Intrebati-va cat sunteti de sedentar? Incepeti sa faceti sport. Mediul de lucru poate fi toxic (ma refer la toxicitate emotionala si la colegii care rontaie toata ziua si ii indeamna si pe altii), mesele neregulate. Analizati si relatiile cu cei din jur. Degradarea lor sau nemultumirile, frustrarile duc la alimentare compulsiva, de multe ori inconstienta. De cele mai multe ori a lua in greutate echivaleaza cu un dezechilibru pe undeva. De foarte putine ori acest dezechilibru e hormonal, de atat de putine ori ca aproape nu conteaza, credeti-ma!

Daca totusi am luat in greutate 5, 10 kg, poate mai mult, oricat de mult, cel mai important e sa constientizez ca am o problema reala si sa iau decizia netagaduita de a face ceva. Solutia nu este internetul sau o dieta copiata in pauza de masa de la colegi. Fiecare organism e diferit. Odata cu luarea in greutate apar si dereglari de functionare ale organismului, pe care chiar daca nu le simtim ele exista fara indoiala. Asa ca cel mai bine e sa apelati la un specialist care va va face o evaluare competenta a sanatatii si nu va va da o dieta minune ci va fi dispus sa aleaga calea grea in care sa va ajute sa reinvatati sa mancati, sa dormiti, sa munciti, sa faceti sport, sa va relaxati si sa relationati corect, sa va stabiliti prioritatile. Sa va ajute sa invatati sa mancati pentru o viata, pierzand lent si definitiv in greutate, mancand de toate dar corect. Scaderea lenta in greutate si adoptarea unui stil de alimentatie si de viata corecte pentru TOTDEAUNA, vor minimiza si poate chiar vor evita efectele prezentate mai sus.

Daca decideti sa faceti acest drum singuri nu apelati la diete minune pe termen scurt. Analizati cu atentie ce mancati scriind tot ce bagati in gura. Apoi eliminati semipreparatele, sucurile “de raft” de orice fel, alcoolul, prajelile, dulciurile si patiseria, reduceti painea si evitati ca pe o dihanie painea alba si tot ce contine faina alba (exista solutii deosebit de placute), reduceti branzeturile si lactatele si alegeti sa mancati legume cat mai multe sub orice forma (crude sau gatite) si fructe, leguminoase, ciuperci. Reduceti portiile si mancati mai des. Putin si des. Apoi incepeti sa faceti sport. Nu e neaparat necesar sa va faceti abonament la sala si nici sa alergati pe banda ca un caine. Banda e buna doar pentru incalzire. daca e sa alergati, alergati afara. Dar miscare inseamna si plimbari in pas alert de minim o ora, mers cu bicicleta, alergat in parc sau cursuri de dans ori alergatul cu cainele si joaca cu el. Fiecare trebuie sa aleaga o solutie de a se misca potrivita felului de a fi si pe care sa o imparta cu cei apropiati. ca sa poata deveni obisnuinta.

Indiferent de cale monitorizati pierderea in greutate astfel incat sa nu depasiti 1 kg/saptamana. Doar in cazurile de obezitate morbida, scaderea trebuie sa se faca mai alert dar sub supraveghere medicala.

Pastrarea unei greutati potrivite este una din cheile catre o viata sanatoasa. A avea grija de corpul nostru nu inseamna sa-i satisfacem toate poftele de moment. Cumpatarea in toate stiu ca e greu de obtinut si mai ales de pastrat, cumpatarea ca un comportament continuu. Dar a tinde catre echilibru o putem face toti. Cu dorinta reala de a ne corecta si cu perseverenta se poate atinge o forma imperfecta de echilibru dar suficienta, unica pentru fiecare.

Daca ti-a placut, posteaza articolul pe reteaua ta sociala!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Leave a Reply